Que sera, sera

Det som skjer, det skjer

Naiv – i perspektiv

Posted by Anita den januar 22, 2007

Av og til blir jeg sjokkert over hvor virklighetsfjern jeg er. Ta for eksempel bruk av bilbelte: For meg er det så naturlig å bruke bilbelte og forlange at alle som sitter i bilen bruker det, at jeg rett og slett blir overrasket over at andre ikke tenker sånn. Jeg har mang en gang undret meg over reklamekampanjene for bilbeltebruk, fordi «alle bruker jo bilbelte i dag!»  Unntaket fra regelen er min nå avdøde bestefar som aldri brukte bilbelte på kortere turer, det vil si innenfor bygrensa, fordi, og jeg siterer, «det er ikke kontroll nå.»

På samme måte blir jeg sjokkert når jeg hører/leser om foreldre som mishandler barna sine. Med dagens informasjonsflyt skulle man jo tro at de fleste har fått med seg at det ikke er akseptabelt å denge ungene (å klaske med flat hånd i affekt er visstnok greit) eller å trakassere dem, men allikevel forgår det mer bak lukkede dører enn jeg orker å tenke på.

Med andre ord lar jeg meg ofte overraske av at andre har en annen holdning enn jeg.

Sa noen «navlebeskuende»?

11 kommentar to “Naiv – i perspektiv”

  1. Avil said

    Andre ER sjokkerande dumme.

  2. allikin said

    Jeg antar at andre tenker det samme om meg i visse henseender.

  3. Kristine said

    Det er jeg også…

    eksempel: Jeg er ingen antirøyker på noe som helst vis, men da noen fremmet forslag om å FORBY røyking med barn i bil i fjor, tenkte jeg akkurat som deg.
    Er det virkelig noen som røyker med barn i bilen? Nå?
    Etter alle de sinnsyke kampanjene? Etter trusler om å forby folk å røyke i sine egne hjem?
    Så røyker de i bilen med ungene i baksetet?

    Galskap.

    Det er tydelig at noen kjenner almuen bedre enn oss.

    Finfin blogg. Lykke til i bloggstafetten.
    (her er det nok en del som ville sagt at det mangler utropstegn, men du skal vite at intensjonen er der om punktuasjonen mangler, jeg driver beinhard avvenning)

  4. allikin said

    Hehe, takk, Kristine. Jeg hadde nok ikke savnet utropstegnet uansett.

    Hvis du har orket å lese bloggen min grundig (og jeg tar det for gitt at du ikke har – for som vi begge vet: på seg selv kjenner man andre), så vet du at jeg sitter her med prestasjonsangst, særlig siden det er minst 12 år siden jeg sist skrev en skolestil. Samtidig gleder jeg meg til å lese masse morsomme og/eller interessante blogger og forhåpentlig få tildelt et tema jeg klarer å få noe nyttig ut av.

    *munndiare*

  5. impen said

    Det er mange teite folk der ute. Jeg er ikke helt feilfri jeg heller.

  6. somalieren said

    Det er fint, dog naivt, å tro det beste om folk.

    Noe jeg synes er helt utrolig, er folk som begynner å røyke. Med all den (grufulle) informasjonen om røyking vi får servert overalt, noe av det må jo påvirke dem.

  7. Allikin said

    Alan Carr sier det så fint: Alle (ungdommer) vet at man ikke dør av én sigarett og ingen tror at de blir avhengig av den ene.

  8. Avil said

    Dessuten er ungdommar anten udødelege eller orkar ikkje tanken på å bli gammal, teit og stygg.

  9. Allikin said

    Nemlig.

  10. Sissel said

    Avil
    Ang. din siste kommentar. Foreldrene argumenterte til ungdommen at han ikke burde tatovere seg: «tenk på hvordan det kommer til å se ut når du blir gammel da- tenk så stygt».

    Gammel?, sa ungdommen. Da er jeg så rynkete og fæl likevel, akkurat som alle de andre gamlingene, så da spiller det nå hvertfall ingen rolle.
    🙂

    Allikin:
    Fin blogg. Beklager avsporingen🙂

  11. Allikin said

    Jeg har ingen problemer med avsporinger. Og takk.🙂

Legg igjen en kommentar

 
